Ze worden vaak genoeg gebruikt voor het vervoer van gevaarlijke stoffen: de zogeheten Intermediate Bulk Containers (IBC’s). De containers zijn dan ook goed geschikt voor dit soort transport. Mits je ze op de juiste wijze gebruikt. Dat dit niet altijd het geval is blijkt wel uit mijn gesprek met André Schenkel (sr. inspecteur transport gevaarlijke stoffen wegvervoer) en Arie den Bleker (inspecteur team risicobedrijven gevaarlijke stoffen) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Schenkel en Den Bleker lichten graag toe waar het wat hen betreft beter kan. Voor de ADR Veiligheidsadviseur goed om eens te lezen.

Verlopen keuringstermijnen
Opgeteld hebben Schenkel en Den Bleker al zo’n 49 jaar ervaring bij de ILT. Ze zijn dan ook inmiddels al aardig wat tegengekomen tijdens hun inspecties op de weg. Iets wat ze vaker tegenkomen op het gebied van IBC’s zijn IBC’s die over hun 2.5- (kleine) of 5-jaarlijkse (grote) keuring heen zijn en toch gebruikt worden. Schenkel: “Waar de meeste verpakkingen niet periodiek gekeurd hoeven te worden is dat bij IBC’s wel het geval. Juist omdat keuringen bij de meeste verpakkingen niet gangbaar zijn wordt dit nog wel eens vergeten. We zien ook wel eens ongekeurde IBC’s, maar dan weet je er dus echt niks vanaf.” Bij een keuring van een IBC wordt gekeken of de IBC nog veilig gebruikt kan worden. Zo wordt de IBC bijvoorbeeld onder druk gezet om te kijken of deze nog lekdicht is.

Wanneer de inspecteurs over IBC’s spreken maken zij hierbij een onderscheid tussen twee categorieën IBC’s. Allereerst zijn er de simpele, plastic 31HZ-IBC’s die slechts 1 x of maar enkele malen gebruikt worden. Daarnaast zijn er de stalen of volkunststof IBC’s die meerdere jaren gebruikt worden. Dat de 31HZ-IBC’s vaak niet periodiek gekeurd worden heeft te maken met de kosten van de keuring. Het keuren kost vaak bijna net zoveel als een nieuwe IBC. Echter: ook tijdens de laatste rit, van de ontdoener naar de verbranding/verwerkingsplaats, moet er wel met een juiste IBC gewerkt worden. Volgens Den Bleker gaat het met name in deze gevallen om verlopen keuringstermijnen.

Verder lezen? Neem een abonnement op Chemische Logistiek Magazine. Op zoek naar een Cursus ADR Veiligheidsadviseur?